O NÁS

Mateřská škola je umístěna uprostřed panelové výstavby V. etapy v Orlové – Lutyni, v budově pavilónového typu na ulici Karla Dvořáčka 1228. V této budově je umístěno celkem 5 tříd s kapacitou 140 dětí.

Od 1. 9. 2007 je provoz MŠ rozšířen o budovu odloučeného pracoviště na ulici 1. Máje 1268, kde je umístěno dalších 5 tříd s kapacitou 140 dětí.

Od 1. 9. 2017 je provoz MŠ rozšířen také o budovu odloučeného pracoviště na ulici Kosmonautů 1229 v Orlové - Porubě (za Penny, známo jako MŠ Orlík), ve kterém jsou 2 třídy s celkovou kapacitou 45 dětí.

Maximální kapacita mateřské školy je od 1.9.2023 celkem 325 dětí.

Zřizovatelem mateřské školy je Město Orlová.
Od 1. 9. 1993 získala škola právní subjektivitu, stala se příspěvkovou organizací města Orlová.

Provoz v mateřské škole začal 1. 3. 1988 ve 3 třídách, od 1. 9. 1988 byl rozšířen o další 2 třídy a v současné době má mateřská škola 12 tříd. Jedna z těchto tříd je zřízena dle §16 odst. 9 Školského zákona především pro děti s vadami řeči, jejíž kapacita je maximálně 16 dětí. 2 třídy pracují s prvky Montessori pedagogiky, 1 třída vyučuje předškolní děti anglický jazyk metodou WattsEnglish a v některých  třídách využívají učitelky prvky programu Začít spolu.

MŠ navštěvují děti zpravidla od 3 do 6 let, výjimečně děti 2leté s dostatečnou zralostí pro vzdělávání v mateřské škole. Třídy jsou obvykle heterogenní. Pro lepší orientaci dětí i rodičů jsou třídy označené obrázkovými symboly – květinkou, sluníčkem, žabkou, myškou, kočičkou, včeličkou, broučkem, sovičkou, krtečkem, želvičkou, beruškou a motýlkem.

Prostory tříd jsou dostatečně velké a slunné, pestře vymalované a vyzdobené dětskými pracemi. Pravidelně je obměňována také exteriérová výzdoba, která bývá přizpůsobena ročnímu období. Prostory tříd jsou průběžně zařizovány novými hračkami a učebními pomůckami. Na pěti třídách máme k dispozici terasy, které využíváme k hrovým činnostem a pohybu. Na dvou třídách jsou instalovány výkonné čističky vzduchu.
Zahrady MŠ jsou lemovány stromy a keři s travnatými a betonovými plochami pro přirozený pohyb dětí. Pro hru jsou vybaveny průlezkami a dalšími zahradními prvky a nábytkem, který odpovídá potřebám dětí. Zahrady jsou průběžně rekonstruovány a upravovány v přírodním stylu.
V zahradě budovy K.Dvořáčka  nejdete vrbový tunel, vrbovou chýši, bylinnou spirálu, vyvýšené záhony,mlhoviště, bahniště. Pískoviště jsou zastíněna a  zahradní domek slouží pro úschovu dětských odrážedel, kol, koloběžek a zahradního nářadí.
Vybavení školní zahrady na odloučeném pracovišti 1. Máje bylo pořízeno v července 2021. Instalovány byly prvky z akátového dřeva v rámci dotačního titulu SFŽP ČR a ve spolupráci se zřizovatelem - badatelna, vrbové chýše, dřevěné stoly, stolky a lavice, mlhoviště, hrabaliště a vyvýšené záhony.
Zahrada na elokovaném pracovišti Kosmonautů 1229 obsahuje herní prvky, které vyhovují dětem k pohybu a volným hrám.


Děti z budovy K. Dvořáčka a 1. Máje využívají ke hrám a aktivitám městské atletické  hřiště umístěné v sídlištní zástavbě mezi budovami MŠ. Všechny třídy jsou dostatečně vybaveny pomůckami, které slouží ke hře a vzdělávání dětí. Nadstandardním vybavením jsou interaktivní tabule a panely, jenž se společně se zakoupenými speciálními programy a proškolenými pedagogy využívají ke vzdělávání dětí. Dalším nadstandardem jsou iPady, které jsou rovněž využívány ke vzdělávání dětí, podporují jemnou motoriku a přispívají ke správněmu návyku držení psacích potřeb, neboť jejich součástní je také Apple pencil. Na třídách mají p.učitelky k dispozici flétny, které posilují zdravé dýchání a zároveň rozvíjejí hudební a rytmické nadání dětí. Další hudební nástroje - bubínky, triangly, klavíry, elektronické klávesy podporují kulturní cítění všech vzdělávaných dětí.
V roce 2022 byly v rámci projektu Digitalizace MŠMT zakoupeny interaktivní digitální pomůcky pro další výuku dětí - včely BeeBoot, interaktivní vláčky, roboty, stavebnice. Do MŠ Kosmonautů byl zakoupen interaktivní panel Optoma.