ŠABLONY I OP JAK 2022 - 2024

Operační program Jan Amos Komenský (zkr. OP JAK)
Název projektu: Cesta ke kvalitnímu vzdělávání v MŠ K. Dvořáčka
Reg. číslo: CZ.02.02.XX/00/22_002/0000480
Výzva 02_22_002 - Šablony pro MŠ a ZŠ I., Priorita 2 - Vzdělávání
Poskytovatel dotace: MŠMT ČR
Realizace projektu: 1. 9. 2022 - 31. 8. 2024
Celkový výše dotace: 1.032.628 Kč


Účelem dotace je:
- zvyšování kvality, inkluzivity a účinnosti systémů vzdělávání
- zajišťování rovného přístupu ke kvalitnímu a inkluzivnímu vzdělávání, včetně usnadňování vzdělávací mobility znevýhodněných skupin

AKTIVITY MŠ:

1) 1.I/6 - Inovativní vzdělávání v MŠ
2) 1.I/8 - Odborně zaměřená tématická a komunikativní setkávání v MŠ
3) 1.I/5 - Spolupráce pracovníků ve vzdělávání MŠ
4) 1.I/1 - Školní asistent
5) 1.I/4 - Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ

Ad 1)
1.I/6 - Inovativní vzdělávání v MŠ

Cílem aktivity je podpora a rozvoj znalostí a dovedností dětí v MŠ a jejich podpora znalostí a dovedností s využitím inovativních forem vzdělávání prostřednictvím netradičních vzdělávacích metod a strategií, které vedou děti k rozvoji kreativity, talentu a samostatnosti. Aktivita dále cílí na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání pro děti ohrožené školním neúspěchem s cílem jejich motivace ke vzdělávání, identifikace jejich talentu a zprostředkování vzdělávání zábavnou formou.
Aktivitu je možné realizovat přímo ve vzdělávání a/nebo v rámci dalších hodin vzdělávání poskytovaných školou nad rámec běžného vzdělávání (např. odpolední aktivity, letní školy apod.), a to některými z následujících inovativních forem výuky:
• projektová výuka (ve škole/mimo školu);
• tandemová výuka;
• vzdělávání s využitím nových technologií;
• zážitková pedagogika;
• propojování formálního a neformálního vzdělávání;
• aktivizující metody.
Aktivita je určena pro skupinu dětí (velikost skupiny je v kompetenci ředitele školy).  Aktivitu lze realizovat distanční formou (s výjimkou projektové výuky mimo školu). V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci inovativního vzdělávání online synchronní formou.

Ad 2)
1.I/8 - Odborně zaměřená tématická a komunikativní setkávání v MŠ

Cílem aktivity je podpořit inkluzivní klima a komunitní charakter mateřské školy a poskytnout rodičům prostor a informace pro včasné rozmyšlení všech faktorů spojených s nástupem jejich dětí na základní školu.

Za tímto účelem mateřská škola zorganizuje setkání, přičemž vybírá z těchto variant:
a) odborně zaměřená tematická setkávání rodičů
b) komunitní setkání s rodiči, přáteli školy a veřejností

Pokud to prostory umožňují, je vhodné, aby se setkání uskutečnilo přímo v prostorách školy nebo její blízkosti.

Cílová skupina:
- Rodiče dětí
- Pracovníci ve vzdělávání mateřských škol a školských zařízení
- Děti v mateřských školách
- Účastníci zájmového vzdělávání
- Veřejnost

Ad 3)
1.I/5 - Spolupráce pracovníků ve vzdělávání MŠ

Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání MŠ (vyjma ostatních pracovníků ve vzdělávání) pomocí vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností se zapojením lektora.
Vedle pracovníků ve vzdělávání mohou být podpoření také studenti 4. nebo 5. ročníku fakult připravujících budoucí pedagogické pracovníky.

Ad 4)
1.I/1 - Školní asistent

Cílem této aktivity je poskytnout personální podporu – školního asistenta mateřským školám. Aktivita umožňuje na určité období poskytnout větší podporu zejména dětem ohroženým školním neúspěchem, resp. dětem, u kterých je předpoklad, že budou ohroženy školním neúspěchem po jejich nástupu do základní školy.

Pokud jsou v MŠ přítomny dvouleté děti, může školní asistent vykonávat také činnosti chůvy. V takovém případě bude školní asistent pomáhat pedagogickému pracovníkovi s péčí o dvouleté děti, a to zejména v oblasti sebeobsluhy dítěte, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a individuálních potřeb dítěte.

Ad 5)
1.I/4 - Vzdělávání pracovníků ve vzdělávání MŠ

Cílem aktivity je podpořit profesní růst pracovníků ve vzdělávání MŠ (včetně ostatních pracovníků ve vzdělávání) pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání.

Vzdělávání je možné realizovat formou akreditovaných i neakreditovaných kurzů nebo vzdělávacích programů, stáží, nebo formou supervize/mentoringu/koučinku (dále také jen „kurz“). Stáže je možné uskutečňovat pouze u zaměstnavatelů, tzn. ve firmách či institucích.
Kurz může být realizován prezenční či distanční formou (s výjimkou stáží).
V případě distanční formy se musí vždy jednat o realizaci vzdělávání online synchronní formou.